B2B

Musik har länge varit ett viktigt kommunikationsverktyg, framförallt i rörlig reklam.

I takt med den digitala utvecklingen och den förändring som pågår i medieindustrin har det öppnats nya vägar och musik är i dag ett viktigare kommunikativt verktyg än någonsin. Nio av de tio mest visade klippen på Youtube är musikvideos. Vi är som starkast bland den målgrupp där traditionella medier tappar – den digitaliserade.

Capitols B2B-avdelning, tillsammans med Universals, arbetar med att, via musik och artister, skapa kommunikativa verktyg för externa partners. Musik och artister kan skapa finansiell vinning genom två grundläggande nivåer; köpbeslut och varumärkets image.

Exempel på verktyg som direkt driver köp är:

  • Prereleases, d v s att släppa en låt via en bestämd kanal innan den släppts på breda marknaden
  • Exklusiva produkter som signerad merchandise, VIP-paket till spelningar, meet and greet med artister etc.

Exempel på varumärkesbyggande verktyg:

  • Produktplacering
  • Endorsement
  • Exklusiv content
  • Synkronisering av musik i reklam

Detta är endast några exempel på vad vår B2B-avdelning erbjuder. Många kampanjer är dock unika i sitt slag och vi jobbar i många lägen som vilken extern byrå som helst – men med fokus på musik.